6) juli 2023

Nieuwsbrief jaargang 3 nummer 2

Van Fietsersbond-afdeling Noordwijk naar Fietsersbond-afdeling Duin- en Bollenstreek

Als alles loopt zoals bedacht, bekrachtigt de Algemene Ledenvergadering van de landelijke Fietsersbond in december van dit jaar het voorstel tot oprichting van een afdeling Fietsersbond Duin- en Bollenstreek.

De afdelingen Leiden en Haarlem, de afzonderlijke afdelingen in de Duin- en Bollenstreek en het management en bestuur van de landelijke Fietsersbond hebben dan al hun fiat gegeven.

Met de oprichting van een afdeling Duin- en Bollenstreek houden de afzonderlijke afdelingen in de Duin- en Bollenstreek op te bestaan.

Enige achtergrond bij deze ontwikkeling:

  • Huidige situatie gemeentelijk in de Duin- en Bollenstreek

De Duin- en Bollenstreek telt de volgende vijf (Zuid-Hollandse) gemeenten:

  • Hillegom
  • Lisse
  • Teylingen (de dorpen: Sassenheim, Voorhout en Warmond)
  • Noordwijk (de dorpen: Noordwijk, Noordwijkerhout en De Zilk)
  • Katwijk (de dorpen: Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg)

De gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen hebben een geïntegreerd ambtenarenapparaat.

De ambtenaren van de vijf gemeenten werken nauw met elkaar samen op het niveau van de Duin- en Bollenstreek en breder binnen Holland-Rijnland (Duin- en Bollenstreek, Leiden en de Rijnstreek).

Per 1-1-2021 telde de Duin- en Bollenstreek 193.027 inwoners (Bron CBS).

  1. Huidige situatie Fietsersbond in de Duin- en Bollenstreek

Fietsersbond Hillegom is een onderafdeling van Haarlem. Noordwijk en Katwijk zijn onderafdelingen van Leiden. Lisse en Teylingen zijn niet gekenmerkt als onderafdeling, maar er zijn wel leden op thema’s plaatselijk actief.

Hillegom was tot voor kort een actieve onderafdeling, maar door het vertrek van een aantal leden kunnen er op dit moment weinig activiteiten worden ontplooid.

In Katwijk is een hechte ledengroep al jaren actief, organiseert activiteiten, is onderdeel van een stakeholdersnetwerk en er is geregeld overleg met ambtenaren.

In Noordwijk was er in het verleden een actieve ledengroep, hebben daarna activiteiten een tijd stil gelegen en is er sinds een jaar of drie weer een groep betrokken leden actief met activiteiten in een groeiend netwerk. Periodiek is er overleg met ambtenaren over alle thema’s die spelen.

Zowel voor de afdelingen in Katwijk als Noordwijk geldt dat er gevraagd en ongevraagd advies kan worden gegeven.

  1. Waar willen we naar toe?

De onderafdeling Noordwijk heeft het initiatief genomen onderzoek te doen naar de wenselijkheid/bereidheid te komen tot een “volwaardige” afdeling Fietsersbond Duin- en Bollenstreek. Contact werd opgenomen met de afdelingen Leiden en Haarlem en beide afdelingen gaven aan het om meerdere redenen logisch en legitiem te vinden een afdeling Duin- en Bollenstreek op te richten.

Ook de afzonderlijke onderafdelingen zijn enthousiast bij de gedachte, onderstrepen de noodzaak en zijn van harte bereid te bouwen aan de nieuwe afdeling.

  1. Waarom willen we die afdeling Duin en Bollenstreek?

Een aantal redenen:

  • Politiek bestuurlijk is de Duin- en Bollenstreek een eenheid (één van de drie binnen Holland-Rijnland) en worden er veel zaken op dat niveau ontwikkeld en besloten. Het is relevant daar als afdeling van de Fietsersbond bovenop te zitten en (dus) ook op die schaal georganiseerd te zijn.
  • Haarlem en Leiden zijn grote steden, kennen andere thema’s (grote stad versus regio) en trekken zelfstandig op. Ze vallen niet binnen de politiek bestuurlijke regio Duin- en Bollenstreek. Haarlem maakt zelfs deel uit van een andere provincie (Noord-Holland).
  • De wijze waarop de huidige onderafdelingen zijn georganiseerd is daarom niet doelmatig en efficiënt en pleit voor een andere organisatie met de focus op de Duin- en Bollenstreek.
  • Er spelen veel thema’s op het niveau van de Duin- en Bollenstreek die een stevige gesprekspartner vanuit de Fietsersbond verdienen. Te denken valt o.a. aan langeafstandsfietspaden woon- en werkverkeer en bereikbaarheid NS-stations voor fietsers.

Naast het plaatselijk organiseren van en deelnemen aan (praktische) activiteiten die relevant zijn voor de fietser (fietsverlichting, verkeersexamen, “Doortrappen” e.d.) is het ook belangrijk (meer beleidsmatig) belangenbehartiger te zijn van de fietser over de grenzen van gemeenten heen om op die manier gesprekspartner te zijn van gemeenten/politiek/beleidsmakers.

Draag je deze ontwikkeling een warm hart toe en wil je actief een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de nieuwe afdeling, meld je!

Je bent van harte welkom.

Fietsers nemen actief deel aan programma ‘Doortrappen’: Veiliger fietsen tot je 100ste.

Een fietstocht, het verkeer, de regels en je fietsbehendigheid. Het kwam allemaal aan bod tijdens het programma Doortrappen. Het was maandag 17 april een leuke, gezellige en leerzame dag voor de zestien deelnemers die zich aangemeld hadden voor deze dag.

’s Ochtends werden de fietsers door wethouder Alkemade welkom geheten bij de Maasgaarde in Noordwijkerhout. In de ochtend kwamen de verkeersregels en de eigen fietsbehendigheid aan bod. De meegenomen eigen fiets werd nagelopen door Fietsenmaker Van Dam Fietsen in Noordwijkerhout. Fysiotherapeut Carla Meiland gaf tips en adviezen. Na de lunch werd in groepjes een fietstocht gemaakt door de op dat moment kleurige Duin- en Bollenstreek.

Het programma Doortrappen is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Mede door fietsen blijven ouderen langer gezond, sociaal en zelfredzaam. Ouderen fietsen graag, en willen graag blijven fietsen, maar ze zijn ook kwetsbaar in het verkeer. Het programma Doortrappen heeft de ambitie dat ouderen zo lang mogelijk veilig blijven fietsen. Doortrappen motiveert hen zelf maatregelen te nemen om veilig te blijven fietsen. Gemeente Noordwijk, Veilig Verkeer Nederland afdeling Teylingen/Noordwijk en de Fietsersbond Noordwijk organiseerden gezamenlijk deze dag in onze gemeente.

Omdat de dag een succes was, is het zo goed als zeker dat er in 2024 opnieuw doorgetrapt gaat worden. Informatie over het programma is te vinden op www.doortrappen.nl.

Contact met gemeente Noordwijk

Contact met de gemeente Noordwijk is een van onze belangrijkste werkzaamheden. Minstens eens per kwartaal hebben we overleg, indien noodzakelijk vaker. In het laatste overleg op 5 juni is o.a. gesproken over:

  • Evaluatie programma Doortrappen (uitgevoerd op 17 april)
  • Overbodige fietspaaltjes (verwijderen waar het kan)
  • Rotondes
  • Samenstellen jaarkalender met overzicht activiteiten georganiseerd door verschillende organisaties
  • Enkele specifieke verkeerssituaties binnen de gemeente

Regelmatig wijzen leden van de Fietsersbond ons op bepaalde (gevaarlijke) situaties in de kernen binnen onze gemeente. Dit stellen wij zeer op prijs, omdat wij dit kunnen bespreken in ons overleg met de gemeente.

Verkeerssituatie N442: Beeklaan – (Noorder) Leidsevaart in De Zilk

In juni zat de Fietsersbond digitaal aan tafel bij een overleg om te praten over de verkeersveiligheid. Bewoners uit De Zilk hadden aan de bel getrokken over de verkeerssituatie N442: Beeklaan – (Noorder) Leidsevaart. Samen met de provincie Zuid-Holland, bewoners uit De Zilk, RVO, Maak een punt van nul en gedragspsychologen hebben we gekeken naar oplossingen.

Die kunnen opgesplitst worden in 3 onderdelen:

  1. Infrastructuur – weinig mogelijkheden
  2. Technologie – verkeerslicht, zebrapad, matrixbord
  3. Gedragsverandering – o.a. door handhaving

De uitkomsten worden meegenomen in het definitieve plan.

Als Fietsersbond hebben we de bewoners aangeboden om vooral met ons in contact te blijven.

Bestuur

Herman Bekkers            06-10195982

Winnifred Ferro               06-22227349

Astrid van Everdingen    06-19787470

Ronny Boer                       06-27074665

Leo Kruithof                      06-45891281

U kunt ons bereiken via de mail, maar ook telefonisch.

Contact

Fietsersbond afdeling Noordwijk

e-mail: [email protected]

NB juli