4) januari 2023

Nieuwsbrief jaargang 3 nummer 1

Een nieuw jaar!
Het jaar 2023 is krap 3 weken jong. Voor de volgende 49 weken wensen we je veel fietsplezier! En we hopen je dit jaar ook fysiek (weer) te ontmoeten.

Ledenborrel
Maandagavond 31 oktober organiseerde de Fietsersbond Noordwijk een ledenavond.

In totaal 12 leden gaven acte de présence. De doelstellingen van de Fietsersbond werden toegelicht en er werden ideeën uitgewisseld. Het was een nuttige en tevens geanimeerde avond, die we elk jaar willen laten plaatsvinden.

Contact met leden
Graag onderhouden wij contact met onze leden in Noordwijk, Noordwijkerhout en De Zilk. Zoals via de recent gehouden ledenborrel, maar ook via de website van Fiestersbond Noordwijk en per email ([email protected]). Gelukkig weten steeds meer leden ons te bereiken met vragen en opmerkingen die van belang zijn voor een veilige fietsomgeving.

Bestuur

Verheugd kunnen we melden dat ons bestuur is uitgebreid. Herman Bekkers uit Noordwijkerhout is toegetreden tot het bestuur. We zijn blij dat we nu ook uit de kern Noordwijkerhout een bestuurslid hebben. U kunt ons bereiken via email, maar ook telefonisch:

Herman Bekkers 06-10195982
Winnifred Ferro 06-22227349
Astrid van Everdingen 06-19787470
Ronny Boer 06-27074665
Leo Kruithof 06-45891281

Contact met gemeente Noordwijk
Contact met de gemeente Noordwijk is een van onze belangrijkste werkzaamheden. Minstens eens per kwartaal hebben we overleg, indien noodzakelijk vaker. In het laatste overleg is o.a. gesproken over:

  • Voortgang verkeersplan Noordwijk-Binnen:

Er worden nog verschillende vervolgonderzoeken uitgevoerd o.a. worden de verkeersstromen goed in kaart gebracht.

  • Ongeval cijfers (naar aanleiding van een bericht over stijging van het aantal ongevallen in Noordwijk):

De gemeente volgt de cijfers en maakt zo mogelijk beleid n.a.v. de cijfers. Zo zal het kruispunt Duinweg – Nieuwe Zeeweg onder de loep genomen worden.

  • Pilot afsluiten centrum Noordwijkerhout:

De politiek moet hierover, na de pilotperiode, nog een beslissing nemen. Inmiddels heeft er wel een brede evaluatie plaatsgevonden.

  • Verschillende kruispunten en situaties in de kernen:

Soms n.a.v. vragen en opmerkingen van onze leden.

  • Plaatsing paaltjes op

Plaatsing paaltjes op fietspaden
 Inleiding

Nederland is bezaaid met paaltjes op het fietspad. Vaak staan ze aan het begin van een fietspad om te voorkomen dat automobilisten het fietspad als doorsteekje gebruiken of er parkeren. Maar als fietser schrik je je soms wild van die paaltjes, zeker als het een beetje druk of donker is. De paaltjesdichtheid in de gemeente Noordwijk wijkt daarbij overigens niet af van het landelijke beeld.

Wist je trouwens dat die paaltjes landelijk jaarlijks verantwoordelijk zijn voor naar schatting 2400 spoedeisende hulpopnames? Daarvan zijn bijna 1500 gewonden er ernstig aan toe (VeiligheidNL, 2019). Paaltjes zorgen dan ook voor veel ernstige ongelukken met blijvende impact.

Inventarisatie

In overleg met de gemeente heeft Fietsersbond Noordwijk een inventarisatie gemaakt (voor een deel met foto’s) van alle fietspaaltjes in de gemeente, is gekeken naar hoe ze zijn uitgevoerd en is nagegaan hoe het zit met de juridische aansprakelijkheid op het moment dat er sprake is van letselschade.

Letselschade

Letselschade kan op de gemeente verhaald worden, zo is inmiddels uit jurisprudentie bekend. Gewonde fietsers in Bunnik en Son en Breugel stelden hun gemeente, als wegbeheerder, aansprakelijk. Toen die gemeenten niet thuis gaven, kwam het tot rechtszaken.

Son en Breugel

Van eigen schuld van de fietser is geen sprake, stelde de rechtbank. Maar de gemeente Son en Breugel trof wel blaam en moest letselschade vergoeden.

Volgens de Rechtbank Oost-Brabant is algemeen bekend dat fietspaaltjes “potentieel gevaarlijk” zijn en dat die “ongelukken kunnen veroorzaken met aanzienlijk letsel tot gevolg”. De gemeente had daarom veiligheidsmaatregelen moeten treffen, vindt de rechtbank. Als het onopvallende paaltje niet verlicht had kunnen worden, had de gemeente “in elk geval moeten kiezen voor een inleidende ribbelmarkering”, d.w.z. ribbels op het fietspad vijf meter voor het fietspaaltje.

Bunnik

De ribbelrichtlijnen komen van het CROW. Hebben ze een wettelijke status? Gemeenten kunnen die ribbelrichtlijnen in ieder geval niet zomaar negeren. In de uitspraak citeert het gerechtshof ook uit een publicatie van het CROW. Het citaat is zelfs door het hof onderstreept om het belang ervan te benadrukken:

“Met het plaatsen van een paaltje of een ander obstakel midden op een pad, creëert de wegbeheerder immers willens en wetens een extra risico. De wegbeheerder moet er in dergelijke situaties alles aan doen om ongevallen te voorkomen”.

 N.a.v. de inventarisatie en bovenstaande juridische verkenning zijn vanuit de Fietsersbond de volgende vragen richting de gemeente geformuleerd:

  • Welke criteria worden gebruikt bij het al dan niet plaatsen van een fietspaaltje?
  • Wordt bij het plaatsen van een fietspaaltje altijd het “beoogde doel” in relatie tot verkeersveiligheid afgewogen?
  • De huidige fietspaaltjes kennen vele uitvoeringen (hout, steen, ijzer, met reflector, zonder reflector, met lampje, zonder lampje, uitgevoerd in de vorm van een hek) en veelal zonder ribbelmarkeringen. Vraagt e.e.a. niet om eenduidigheid volgens de CROW-richtlijnen?

In het meest recente periodiek overleg heeft de gemeente inmiddels kennis genomen van de inventarisatie van de Fietsersbond Noordwijk en is er ambtelijk aangegeven dat e.e.a. nauwkeurig bestudeerd zal gaan worden. Wellicht moet het streven zijn zo min mogelijk paaltjes te zetten?

In het volgend overleg zal het onderwerp zeker weer aan de orde komen.

Samenwerking met andere organisaties
Waar mogelijk proberen we samenwerking te zoeken met andere organisaties die zich met verkeerszaken bezighouden. Vooral met Veilig Verkeer Nederland afdeling Noordwijk en Teylingen proberen we zaken af te stemmen. Zo wordt er samengewerkt bij het verkeersexamen voor basisscholieren eind maart/begin april 2023 en bij het project Doortrappen in april 2023.

Doortrappen
Het programma Doortrappen is een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en wordt uitgevoerd in samenwerking tussen organisaties als o.a. VVN, VeiligheidNL, BOVAG, Fietsersbond en gemeentes.

(Mede) door fietsen blijven ouderen langer gezond, sociaal en zelfredzaam. Ouderen fietsen graag en willen graag blijven fietsen, maar ze zijn ook kwetsbaar in het verkeer. Het programma Doortrappen heeft de ambitie dat ouderen zo lang mogelijk veilig blijven fietsen. Doortrappen motiveert hen zelf maatregelen te nemen om veilig te blijven fietsen.

In de maand april 2023 wordt het programma in de gemeente Noordwijk uitgevoerd.

Bewaakte fietsenstalling
Afgelopen zomer was er een bewaakte fietsenstalling op Noordwijk Zee. De gemeente is voornemens dit komende zomer voort te zetten, maar is er nog niet uit hoe precies. Aan ons is gevraagd ideeën aan te leveren, met name wat betreft het beheer. Graag vernemen we van onze leden goede tips wat dit betreft.